ABC | Volume 112, Nº4, April 2019

Viewpoint Lopes et al Window to the future or door to chaos? Arq Bras Cardiol. 2019; 112(4):461-465 This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License Art. 9 Telediagnosis must be carried out according to scientific guidelines approved by the National Commission for the Incorporation of Technologies in the SUS (Conitec) or proposed by the Specialty Association linked to the method, recognized by the Joint Commission of Specialties, constituted according to Decree N°. 8.516, of 10 September2015. 13 Prior to the publication of this article, CFM, for the reasons discussed here, revoked the Resolution 2.227/2018 3 to allow its goal to materialize in practice, and the appropriate regulation of extraordinary telemedicine be no longer a promise, becoming an instrument of equity and social justice, 15,16 under risk of telemedicine becoming, instead of a window into the future, a door to chaos. Author contributions Conception and design of the research, Acquisition of data, Analysis and interpretation of the data, Writing of the manuscript and Critical revision of the manuscript for intellectual content: MACQ Lopes, Oliveira GMM, Amaral Júnior A, Pereira ESB Potential Conflict of Interest No potential conflict of interest relevant to this article was reported. Sources of Funding There were no external funding sources for this study. Study Association This study is not associatedwith any thesis or dissertationwork. Ethics approval and consent to participate This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors. 1. Topol EJ. High-performance medicine: the convergence of human and artificial intelligence. Nat Med. 2019;25(1):44-56. 2. de la Torre-Díez I, López-Coronado M, Vaca C, Aguado JS, de Castro C. Cost-utility and cost-effectiveness studies of telemedicine, electronic, and mobile healthsystems in the literature: a systematic review. Telemed J E Health. 2015;21(2):81-5. 3. Conselho Federal de Medicina (CFM-Brasil). Resolução CFM 2.227/2018: define e disciplina a telemedicina como forma de prestação de serviços médicos mediados por tecnologia. [Acesso em 15 fevereiro 2019]. Disponível em :https://portal.cfm.org.br/images/PDF/resolucao222718.pdf 4. Brasil. Presidência da República. Lei Nº 12.842, de 10 de julho de 2013. [Acesso em15 fevereiro 2019]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/Ato20112014/2013/Lei/L12842.htm 5. Chaet D, Clearfield R, Sabin JE, Skimming K; Council on Ethical and Judicial Affairs American Medical Association. Ethical practice in Telehealth and Telemedicine. J Gen Intern Med. 2017;32(10):1136-40. 6. Conselho Federal de Medicina (CFM-Brasil). Resolução CFM Resolução CFMnº 1.958/2010. [Acesso em15 fevereiro 2019]. Disponível em:http:// www.portalmedico.org.br/resolucoes/cfm/2010/1958_2010.htm. 7. Conselho Federal de Medicina (CFM- Brasil. Código de Ética Médica. [Acesso em 15 fevereiro 2019]. Disponível em: https://sistemas.cfm.org . br/normas/visualizar/resolucoes/BR/2018/2217. 8. Brasil. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. [Acesso em 15 fevereiro 2019]. Disponível em: http://www.stf.jus . br/arquivo/cms/legislacaoconstituicao/anexo/cf.pdf 9. Brasil.LeiNº7.498de25de junhode1986:Dispõesobrearegulamentação doexercíciodaEnfermagemedáoutrasprovidências.[Acessoem15fevereiro 2019].Disponívelem :http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L7498.htm. 10. Brasil. Lei Nº 9.656 de 03 de junho de 1998: Dispõe sobre os planos e seguros privados de assistência à saúde. [Acesso em 15 fevereiro 2019]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LE. 56.htm. 11. Brasil. Lei Nº 12.871 de 22 de outubro de 2013. Altera as leis Nº 8.745 de 08 de dezembro de 1993, e Nº 6.932 de 07 de julho de 1981, e dá outras providências. [Acesso em 15 fevereiro 2019]. Disponível em:http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12871.htm. 12. Grinberg M. Bioética e troca de mensagens por aplicativo WhatsApp sempre alerta na palma da mão. Arq Bras Cardiol: imagem cardiovasc. 2018;31(3):126-9. 13. Brasil. Lei Nº 8516 de 10 de setembro de 2015. Regulamenta a formação do cadastro nacional de especialistas de que tratam o §4º e §5º do art. 1º da lei 6.932 de 07 de julho de 1981, e o art. 35 da Lei Nº 12.871, de 22 de outubro de 2013. [Acesso em 15 fevereiro 2019 ]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Decreto/ D8516.htm. 14. Brasil. Lei Nº 12.401 de 28 de abril de 2011. Altera a Lei Nº 8.080, de 19 de setembro de 1990, para dispor sobre a assistência terapêutica e a incorporação de tecnologia emsaúde no âmbito do SistemaÚnico de Saúde (SUS). [Acesso em15 fevereiro 2019]. Disponível em: http://www.planalto . gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Lei/L12401.htm. 15. AndradeMV, Maia AC, Cardoso CS, AlkmimMB, Ribeiro AL. Cost benefit of the telecardiology service in the state of Minas Gerais: Minas Telecardio Project. Arq Bras Cardiol. 2011;97(4):307-16. 16. Oliveira Jr. MT, Canesin MF, Marcolino MS, Ribeiro ALP, Carvalho ACC, Reddy S et al. Sociedade Brasileira de Cardiologia. Diretriz de Telecardiologia no Cuidado de Pacientes com Síndrome Coronariana Aguda e Outras Doenças Cardíacas. Arq Bras Cardiol 2015; 104(5Supl.1): 1-26 References 465

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4Mjg=